حزب گرایی سیاسی رفتارهای دوست یابی درون حزبی را تقویت می کند. با این حال ، تحقیقات کمی مورد بررسی قرار گرفته است که چرا افراد از رویکردهای همگن (به عنوان مثال ، هموفیلی سیاسی) برای انتخاب شریک زندگی و نقش آنها در آغاز ، توسعه و حفظ روابط عاشقانه استفاده می کنند. پژوهش حاضر نشان می دهد که تئوری هویت اجتماعی (SIT) و نظریه خود طبقه بندی (SCT) توضیحاتی را در مورد این پدیده در یک زمینه دوستیابی آنلاین ارائه می دهند. به طور خاص ، وب سایت های دوست یابی آنلاین بی نظیر (به عنوان مثال ، Liberal Hearts، Only Farmers، Singles Active) محیطی متناسب با پویایی گروه را فراهم می کند. این وب سایتها بر ویژگیهایی تأکید می کنند که گروهی از افراد با خودپنداره خود به اشتراک گذاشته و با آن در ارتباط هستند. از لحاظ تئوریکی ، هویت اجتماعی شکل گرفته در اطراف این ویژگی از نظر موقعیتی در دسترس قرار می گیرد و به عنوان عامل غالب در ارزیابی افراد و طبقه بندی دیگران (یعنی شرکای بالقوه آنلاین در زمینه حاضر) عمل می کند. در یک آزمایش نظرسنجی آنلاین ، شرکت کنندگان یک وب سایت دوست یابی را متناسب با وابستگی سیاسی (متناسب یا نامرتب به وابستگی خودشان) مشاهده کردند ، یک پروفایل کاربر را برای مرور و ارزیابی آنها به عنوان یک شریک عاشقانه بالقوه انتخاب کردند. نتایج نشان داد که انتظارات از رضایت رابطه و تمایل به روز تحت تأثیر عضویت گروه به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق درک اعتماد به نفس قرار گرفته است. میزان هم ترازی ارزشهای شریک زندگی با گروه ، این اثر غیرمستقیم را تعدیل می کند.