تحقیقات اخیر تأثیر مهم بر رفتار مصرف کننده را صرف حضور مصرف کنندگان بر سایر مصرف کنندگان در مشاغل خرده فروشی عنوان می کند. در حالی که این نتایج عمدتاً به رفتار کلی مربوط می شود ، تا حد زیادی ناشناخته است که مصرف کنندگان در فروشگاه ها چگونه رفتار می کنند و چگونه نسبت به مشتریان حاضر در اطراف خود واکنش نشان می دهند. این مطالعه به بررسی تأثیر برخورد دو مصرف کننده ، مستقیماً در مقابل همان ردیف قفسه ، بر رفتارهای متنوع مصرف کننده می پردازد. با استفاده از دو مطالعه آزمایشی ، بینش اولیه ای درباره تأثیر متقابل به دست آوردیم. یک مطالعه سناریویی مبتنی بر تصویر نشان می دهد که فاصله تقریبی برای وضعیت عاطفی مصرف کنندگان مهم است. علاوه بر این ، نتایج نشان می دهد که این عواطف منفی و مثبت برانگیخته اثرات فاصله بر رضایت خرید ، تمایلات رفتاری وخیم ، تمایل به خرید و تعداد گزینه های دیگر را ایجاد می کنند.