کالاها و خدمات مصرفی دارای ارزش روانی هستند که می تواند ارزش کارکردی آنها را برابر یا فراتر کند. ادبیات در حال رشد نشان می دهد که یک منبع ارزش از ظرفیت محصولات برای خدمت به عنوان یک نجات روانشناختی ناشی می شود که اشکال مختلف پریشانی را در حوزه های مختلف کاهش می دهد. این بررسی به طور سیستماتیک ادبیات مربوط به استفاده از رفتار مصرف کننده را به عنوان ابزاری برای تنظیم عدم تناسب خود ، یا ناسازگاری بین چگونگی درک فرد در حال حاضر از خود و اینکه چگونه فرد تمایل به مشاهده خود دارد ، سازماندهی و یکپارچه می کند (هیگینز ، ۱۹۸۷). ما یک مدل از رفتار مصرف کننده جبران کننده را معرفی می کنیم تا پیامدهای روانشناختی خود اختلاف در رفتار مصرف کننده را توضیح دهد. این مدل پنج استراتژی مجزا را تعریف می کند که مصرف کنندگان با آن ها اختلاف دارند: وضوح مستقیم ، تکمیل نمادین ، ​​تفکیک ، فرار و جبران مایعات. سرانجام ، نویسندگان برای هدایت تلاش های پژوهشی در آینده سؤالات اساسی را مطرح می کنند. به طور کلی ، بررسی حاضر هم مقدماتی را در مورد رفتار جبرانی مصرف کننده فراهم می کند و هم برنامه ای برای تحقیقات آینده قرار می دهد.