سه جریان اندیشه استراتژیک ، (۱) “قابلیت های بازاریابی تطبیقی” کار می کند ، (۲) نمایش “قابلیت های پویا” و (۳) نظریه مزیت منابع (RA) ، بر این دیدگاه همگرا هستند که در پویای امروز ، بیش از حد رقابت ، اقتصاد جهانی ، استراتژی باید بر روی تجدید مداوم شرکتها در بازار متمرکز شود. به نوبه خود ، این سه جریان دلالت بر اختلاف نظر دارند که آیا تمرکز استراتژی باید “خارج از داخل یا خارج” باشد و آیا استراتژی باید استاتیک یا پویا باشد. این مقاله به سه جریان اندیشه استراتژیک و دو بحث و گفتگو با (۱) توضیح در مورد ماهیت آنها می پردازد ، (۲) نشان می دهد که چگونه استراتژی های مرتبط با آنها در طی زمان تکامل یافته اند ، و (۳) با اشاره به حل اختلافات. مقاله استدلال می کند که همه تئوری های استراتژی نظریه ای را در مورد چگونگی عملکرد رقابت فرض می کنند. به نوبه خود ، تئوری های رقابت در سنت های تحقیق نظم و انضباط قرار گرفته اند. بنابراین ، درک اختلافات در استراتژی معاصر با درک هر دو نظریه رقابت که زیربنای هر رویکرد استراتژیک و سنت تحقیق مربوط به آنها باشد ، بیشتر حاصل می شود.