اخیراً ، بخش شراب در حال توسعه پویایی بازار بسیار جالبی است ، هم برای کشورهای جهان قدیمی (در مورد شراب) و هم برای کشورهای جدید. علاوه بر این ، کشورهای دنیای قدیم هنوز هم جهت یابی به محصول دارند ، در حالی که کشورهای جدید جهان دارای جهت گیری بازار هستند. با شروع از مدل ۴Ps (محصول ، قیمت ، تبلیغات و مکان) ، این مطالعه یک چارچوب نظری به طور خاص برای مخلوط بازاریابی شراب تهیه می کند. این مطالعه به مرور مرور ادبیات در مورد متغیرهای ترکیبی بازاریابی و نقش دانش در رفتار خرید مصرف کننده می پردازد تا فرمول ۴Es (تخصص ، ارزیابی ، آموزش و تجربه) را بر اساس دانش خاصی از مصرف کننده / مزه دهنده ارائه دهد. بنابراین ، یک اقدام بازاریابی تجربی ، مفهوم ترکیب بازاریابی شراب را مطابق مدل ۴Es ، روی تابلویی از مصرف کنندگان اعمال می کند. نتایج ، اگرچه با برخی محدودیت ها ، از سهم مربوط به دانش در ترکیب شراب سازی بازاریابی پشتیبانی می کند.