این مطالعه به بررسی تأثیر روابط مشتری در قبیله گرایی با برند و قصد رفتاری قبیله در صنعت کروز می پردازد. یک بررسی از نمونه ای از ۲۵۴ مسافر مسافرتی لوکس انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که روابط مشتری / مارک تجاری و مشتری / کروزر تأثیرات مثبتی بر قبیله برند دارد و منجر به قصد رفتاری قبیله برند می شود. مشارکت تأثیر احساس جامعه بر قصد رفتاری قبیله برند را تعدیل می کند. علیرغم اهمیت حیاتی مدیریت موفقیت آمیز برند ، از عوامل برجسته تأثیرگذار بر قبیله تجاری برند ، اندکی شناخته شده است. علاوه بر این ، بازاریابی ارتباطی با بازاریابی رابطه وجود دارد ، هرچند که ارتباط قابل توجهی با مدیریت برند دارد. برای پر کردن این شکاف ، این مقاله یک مدل توضیحی را ارائه می دهد که در آن دو عامل اصلی رابطه با قبیله گرایی برند در ارتباط هستند و منجر به اهداف رفتاری قبیله برند می شوند. این یافته ها به پیشرفت تئوری مربوط به برند و جهت های مدیریتی برای پزشکان کمک می کند.