اگرچه دانشمندان رفتار مصرف کننده را فرایندی برای دستیابی ، مصرف و تمایل توصیف می کنند ، اما تحقیقات محدود در مورد تصمیمات اتخاذ ، به ویژه در زمینه اقتصادهای نوظهور انجام می شود. این مقاله به کار اولیه ژاکوبی و همکاران می پردازد. (۱۹۷۷) و کار اصلی نهایی Cruz-Cardenaz و Arevalo-Chavez (2017) برای تعیین روابط بین تأثیرات خارجی و تصمیمات مختلف تمایل در تلفن های هوشمند. به طور خاص ، تأثیر نام تجاری ، قیمت ، سودمندی ، سازگاری ، پیوست محصول و تأثیر اجتماعی بر سه نوع تصمیمات موضوعی را بررسی می کند. یک رویکرد کمی با استفاده از یک نظرسنجی از خود استفاده شد. پرسشنامه در دانشگاه های مالزی توزیع شد و متعاقباً از آن سایت ها با میزان پاسخ قابل قبول جمع آوری شد. مدل سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) برای انجام تجزیه و تحلیل مدل سازی مسیر استفاده شد. نتایج نشان می دهد که سودمندی ، دلبستگی محصول و سازگاری تأثیرات مثبتی در تصمیم گیری دانشجویان برای نگهداری گوشی های هوشمند دارد. در حالی که دلبستگی کم محصول و تأثیر اجتماعی بر آنها تأثیر می گذارد که تلفن های هوشمند خود را به طور موقت دور بیندازید ، کاهش ارزش آن باعث می شود تلفن های هوشمند را به طور دائم دور بیندازید. قابل توجه است که برند و قیمت هیچ تأثیر مهمی در تصمیم گیری های وضع موجود ندارند ، این نشان می دهد که عملکرد گوشی های هوشمند به جای خود دستگاه ، در تصمیم گیری های وضع موجود اهمیت بیشتری دارد. بنابراین ، این مطالعه بینش بیشتری در مورد رفتار مصرف کننده و پیامدهای آن بر مصرف پایدار ارائه می دهد.