اقتصاد کم کربن به مصرف کم کربن توسط مردم نیاز دارد. با وجود اهمیت مصرف کنندگان در اقتصادهای کم کربن ، تاکنون ، اکثر مطالعات رفتار مصرف کننده کم کربن در کشورهای در حال توسعه که در برابر تغییرات آب و هوا و پیامدهای آن آسیب پذیر هستند را نادیده گرفته اند. این نشانگر عدم توجه به جنبه های اقتصادی – اجتماعی سبک زندگی عمومی مردم در افزایش مصرف پایدار و پاسخگویی است. این مطالعه با تمرکز بر مصرف کنندگان در سریلانکا ، عوامل تعیین کننده رفتار مصرف کم کربن در مصرف کنندگان در کشورهای در حال توسعه آسیب پذیر آب و هوا را مورد بررسی قرار داده است. داده های جمع آوری شده از ۴۴۰ مصرف کننده سریلانکا با استفاده از یک مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با ترکیب نظریه رفتار برنامه ریزی شده (TPB) و نظریه تأثیر نفوذ در بازار (TPMI). این یافته ها متغیرهای پیشین TPB (یعنی نگرش ، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک شده) و متغیرهای اضافی (یعنی خود هویت کم کربن و قصد پیاده سازی) را نشان می دهد که به طور کامل پدیده تصمیم گیری آگاهانه از کربن را توضیح می دهد. تنظیم کشور در حال توسعه. این نتایج ، تناسب مدل پیشنهادی را برای پیش بینی رفتار مصرف کننده کم کربن در کشورهای در حال توسعه آسیب پذیر از اقلیم مانند سریلانکا تأیید می کند ، زیرا باعث افزایش قدرت پیش بینی چارچوب TPB می شود. بر این اساس ، پیامدهای سطح سیاست و راهکارهای ارتقاء رفتار مصرف کم کربن در فرد پیشنهاد شده است.