یک محیط دائماً در حال تغییر و گرم شدن کره زمین موضوعاتی است که در همه تالارهای جهانی به رسمیت شناخته شده است. یکی از مهمترین دلایل گرم شدن کره زمین انتشار گازهای گلخانه ای است که در درجه اول در اثر استفاده از خودروهای شخصی به عنوان وسیله حمل و نقل ایجاد می شود. این مطالعه گزارش از توسعه یک رفتار مصرف کننده آگاهانه از نظر اقتصادی و اجتماعی (ESCCB) ویژه خرید و استفاده از اتومبیل های شخصی ، براساس نمونه های مشتریان واقعی خودرو در پاکستان است. با استفاده از روشهای ترکیبی ، نتایج ۳ مطالعه مقیاس سه بعدی ۹ ماده ای (حفاظت از محیط زیست اجتماعی ، استفاده از محیط زیست اجتماعی و خرید اقتصادی و اجتماعی) با قابلیت اطمینان رضایت بخش ، روایی ساختاری و روایی اسمی را ارائه می دهد. تجزیه و تحلیل عاملی مرتبه دوم نشان داد که مهمترین بعد جنبه خرید اقتصادی و اجتماعی و پس از آن حفاظت از محیط زیست و استفاده از محیط زیست اجتماعی است. آزمایشی از رفتار اسمی نشان می دهد که مقیاس مثبت با یک ساختار مرتبط همراه است: نگرانی از محیط زیست. این مطالعه ادبیات مربوط به رفتارهای طرفدار محیط زیست را با معرفی تعریف مفهومی ESCCB مربوط به خرید و استفاده از خودروهای شخصی ، تدوین معیار برای مفهوم ESCCB و اعتبار سنجی مقیاس در بستر اقتصاد نوظهور ، پاکستان ، پیش می برد. این مقیاس دیدگاههای مهمی را برای بازاریابان در صنعت خودرو برای بازآفرینی برنامه های بازاریابی و همچنین برای متخصصان محیط زیست با تمرکز بر استراتژی ها برای ایجاد تغییر در رفتار مصرف کننده فراهم می کند.