یک هدف مهم برای روانشناسی مصرف کننده ، درک این مسئله است که چه موقع و چرا رفتار مشتری توسط انگیزه ها در مقابل تصمیمات منطقی هدایت می شود. مدل هایی که سایه های مختلف رفتار مصرف کننده را در بر می گیرند ، باید چگونگی تحریک در مقابل پیشروان بازتاب عملی را بیان کنند ، چگونه آنها به رفتار تبدیل می شوند ، هنگامی که با یکدیگر تعارض می کنند ، چگونه چنین درگیری ها برطرف می شوند و کدام شرایط مرزی (مانند کاهش نفس) ) تأثیر نسبی پیشرانانهای تکانشی در مقابل رفتارهای تأثیرگذار را نشان می دهد. معرفی مفهوم اراده آزاد در روانشناسی مصرف کننده ممکن است محققان را از تحقیق در مورد مکانیسم های خاص اساسی در زمینه انتخاب و رفتار مصرف کننده منصرف کند.