در سال ۱۹۹۲ ، مفهوم “سازگار با محیط زیست” برای اولین بار از طریق دستور کار ۲۱ در کنفرانس سازمان ملل متحد برای محیط زیست و توسعه در ریو ارائه شد. امروزه مفهوم “دوستدار محیط زیست” بهتر درک شده و کاربردهای بیشتری دارد. در سال ۲۰۰۵ ، دولت چین به وضوح خاطرنشان کرد که چین نیاز به ایجاد جامعه ای با بهره وری از منابع و دوستدار محیط زیست ، جامعه “دو نوع” دارد که توسط چینی ها گفته می شود. این مقاله به بیان مفهوم رفتار پایدار مصرف کننده می پردازد ، مجموعه ای از متغیرهای مهم را تأثیر می گذارد که بر چنین رفتاری تأثیر می گذارد ، و سپس فرضیات را براساس تئوری های مربوطه ایجاد می کند و الگوی رفتار مصرفی شهروندان را ایجاد می کند. مدل و فرضیه های بعدی با استفاده از SEM (مدل سازی معادلات ساختاری) و تحلیل رگرسیون داده های جمع آوری شده از مناطق میانه غربی چین مورد آزمایش و اعتبار قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل ها حاکی از آن است که رفتار پایدار مصرف کننده تحت تأثیر متغیرهایی از جمله نگرش دو نوع ، دانش و مهارت های دو نوع ، ارزش های زندگی ، سن ، جنس و غیره قرار می گیرد. بین دانش و مهارتهای دو نوع و نگرش دو نوع رابطه معناداری وجود دارد. رابطه بین نگرش دو نوع و رفتار پایدار مصرف کننده با عوامل زمینه ای مانند هنجارهای اجتماعی و غیره تنظیم می شود. رفتارهای پایدار در مصرف ، با توجه به عوامل جمعیت شناختی مختلف از جمله سن ، جنس و غیره بسیار متنوع است. پیامدهای یافته های تحقیق به سیاست گذاران در چین برای ساخت و ساز جامعه “دو نوع” و برای کشورهایی که در حال توسعه مشغول ارتقاء مصرف پایدار هستند نیز مورد بحث قرار گرفت.