در سالهای اخیر ، علاقه مندی گردشگران به محیط زیست و برخورداری از محیط طبیعی وجود داشته است و باعث می شود اکوتوریسم سریع تر از گردشگری معمولی رشد کند. در این مطالعه انگیزه ها و تقسیم تقاضای اکوتوریسم بر اساس تئوری کارکردی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. کار میدانی در پارک ملی ماچالیلا در اکوادور ، یک منطقه ساحلی محافظت شده انجام شد که یکی از اصلی ترین جاذبه های آن فرصتی برای دیدن نهنگ های تپه است. نمونه مطالعه شامل ۳۸۶ پاسخ پرسشنامه است که برای راحتی کار درجا به دست آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی و تقسیم بندی غیر سلسله مراتبی انجام شد. نتایج نشان می دهد که انگیزه برای اکوتوریسم ابعاد مختلفی وجود دارد: “خودسازی” ، “روابط بین فردی و عملکرد محافظت از نفس” ، “ایجاد روابط شخصی” ، “فرار” ، “قدردانی از طبیعت” و “پاداش”. اکوتوریست ها نیز بر اساس انگیزه های خود تقسیم شدند. از سه بخش پرده برداری شد: “طبیعت” ، “پاداش و فرار” و “انگیزه های متعدد”. این مطالعه باید مؤسسات دولتی و شرکتهای خصوصی را قادر سازد تا پیشنهادهای توریستی خود را بهبود بخشیده ، از مزیت آن در مقصد استفاده کرده و یک استراتژی بازاریابی مؤثرتر را تدوین کنند.