خودپنداره تحصیلی نقش برجسته ای در پیشرفت تحصیلی دانشجویان با مهارت بالا دارد. برداشت های فعلی از خودپنداره چند بعدی ، سلسله مراتبی است و تحت تأثیر ارزیابی های داخلی و مقایسه های بیرونی قرار دارد. این تحقیق با استفاده از مجموعه داده NELS: 88؛ نمونه آماری شامل دانش آموزان با توانایی بالا بود که در کلاس های هشتم و پایه دهم در برنامه استعدادیابی مدارس خود شرکت کرده بودند و در دوره های پیشرفته (قرارگیری) قرار گرفتند. این مطالعه ویژگی موضوعی مدل مرجع داخلی / خارجی Marsh’s (1986) را در چهار گروه از دانش آموزان با مهارت بالا بررسی کرده است: الف) کلاس های ریاضیات AP و AP انگلیسی ، ب) فقط کلاس های ریاضیات AP ، ج) کلاس های انگلیسی انگلیسی فقط ، و د) کلاس های AP ریاضی و AP انگلیسی نیست. یافته های مسیر غیر منتظره نشان می دهد که بسته به قرارگیری گروه ، جنبه های خاصی از مدل I / E قابل انعطاف پذیر هستند. پیامدها در متن ادبیات مقایسه اجتماعی بزرگتر مورد بحث قرار می گیرد.