توانایی سازنده حسابداری در تولید اثرات ، تأثیر بر ذهن و رفتار افراد ، در ادبیات حسابداری به طور گسترده ای مورد تأیید قرار گرفته است. با این حال ، این مقاله استدلال می کند که برای اینکه تأثیر حسابداری بر افراد تأثیر بگذارد ، باید ارقام آن برای کاربران مورد نظر قابل تفسیر باشد. اما چه اتفاقی می افتد در شرایطی که افراد در خواندن و تفسیر اطلاعات مالی ممانعت می شوند؟ در این مقاله چگونگی ارائه حسابهای مالی به افرادی که اعتقاد بر این است که در توانایی آنها در حس کردن ارقام آن اختلال ایجاد شده است ، بررسی شده است. این کار با انتقال تمرکز تجربی به خارج از مرزهای سازمان حرفه‌ای و به حوزه خصوصی زندگی روزمره انجام می شود ، و بررسی می کند که چگونه یک نمایش مالی تلویزیونی به معنای واقعی کلمه اطلاعات مالی را مجدداً ارائه می دهد تا شرکت کنندگان خود را به شهروندان مسئول مالی تبدیل کند. یافته های تجربی این مقاله دلایل مشکل سازی شرایطی را که تحت آن حسابداری قادر است افراد را تحت تأثیر قرار دهد ، نتیجه می گیرد ، بدون این که توانایی افراد در تفسیر حساب های مالی مورد توجه قرار گیرد ، احتمال حساب های تأثیر بر کاربران خود خطر کمبود دارد.