در پی رسوائی های حسابداری بی شماری در اوایل دهه ۲۰۰۰ ، ایالات متحده شروع به برداشتن از یک رویکرد مبتنی بر قانون برای تنظیم استاندارد حسابداری و به سمت یک رویکرد اصولی تر برای تنظیم استاندارد حسابداری کرد. اگرچه اغلب فرض می شود که این حرکت به سمت رویکرد اصولی تر توسط ترجیحات ذینفعان هدایت می شود ، ما بررسی می کنیم که آیا این حرکت به دلیل تقاضای عدالت رویه هدایت می شود یا خیر. به طور خاص ، ما صد و دو نامه نظر ارائه شده در پاسخ به پیشنهاد هیئت استاندارد حسابداری مالی (FASB) برای استانداردهای مبتنی بر اصل را تحلیل می کنیم. ما می دانیم که پاسخ دهندگان گروه های ذینفع مختلف (آماده سازندگان ، متخصصان حسابداری ، تنظیم کننده ها ، کاربران و آکادمی ها) ترجیح واحدی را برای استانداردهای مبتنی بر قانون یا اصول مبتنی بر اصل بیان نمی کنند. با این حال ، ما می دانیم که پاسخ دهندگان مزایا و هزینه های استانداردهای مبتنی بر اصول را مشخص می کنند که به شش عنصر رویه های عادلانه (نمایندگی ، دقت ، سرکوب تعصب ، اخلاق سازگاری ، درست بودن) می پردازد. این عناصر بطور قابل توجهی با میزان حمایت پاسخ دهنده از پیشنهاد FASB و کیفیت درک شده از استانداردهای مبتنی بر اصل همراه هستند.