تطبیق تجزیه و تحلیل اغلب این انتقاد را به خود جلب کرده است که به طور رسمی تنگولوژیکی است و از این رو از نظر تجربی غیرقابل توصیف است ، مشکلی که بویژه بر تلاشهای ترجمه برای گسترش تحلیل رفتار در مناطق جدید تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، تحلیل رفتار مصرف کننده است که در آن استفاده از تطبیق در تنظیمات طبیعی مستلزم استنباط روابط مبتنی بر نسبت بین مقدار خریداری شده و میزان صرف شده است. این استدلال ایجاد می کند که تطابق مصنوعی از روش تعریف و اندازه گیری متغیرهای مستقل و وابسته ادعا شده است. ما استدلال می کنیم که قانون تطبیق مبلغ فقط در شرایط شدید (در مواردی که قیمت ها یا مقادیر کاملاً متناسب با آن حرکت می کنند) دقیقی است. این به دلیل وجود یک اصطلاح خطا در عملکرد تطبیق است که ناشی از تجمیع ، به خصوص تجمیع بیش از مارک ها است. تطبیق هزینه یک تکمیل کننده مناسب برای تطبیق مقدار است که از این اصطلاحات اجتناب می کند اما توضیح کامل در مورد انتخاب مصرف کننده نیاز به یک اندازه گیری مناسب از مطابقت با مقدار نیز دارد. این امر به یک راه حل کلی تر برای مسئله تاکولوژی در تطبیق نیاز دارد. به طور کلی ، این واقعیت که شک و تردید در مورد شکل عملکردی معادله تطبیق وجود دارد ، دلالت بر عدم وجود یک تاگوولوژی دارد. در ارائه راه حل کلی برای مسئله تاکولوژی فرضی در تطبیق ، مقاله به تجربیات پژوهشگران متناظر در زمینه ترجمه دیگر ، یعنی رفتار ورزشی اشاره می کند.