نوآوری به عنصر اصلی و محوری در پیشرفت سازمانها بدل شده است. هدف از این مقاله ، تجزیه و تحلیل و مقایسه شاخص های نوآوری با استفاده از شاخص ها در دو منطقه برزیل ، به منظور شناسایی اینکه آیا شرکت های بین المللی مستقل دارای شاخص های نوآوری بالاتری نسبت به شرکت های وابسته به یک خوشه صنعتی وجود دارند ، بوده است. از نظر روش شناختی از ابزار تحقیق برای شناسایی شاخص نوآوری این شرکتها (پرسشنامه هایی با سؤالات باز و بسته) استفاده شده است که برای مدیران ارشد شرکت اعمال شده است. نتایج نشان داد که بین شاخص نوآوری و شرکتها در یک خوشه صنعتی ارتباط وجود دارد. بنابراین ، می توان مشاهده کرد که پیوستن مجدد در خوشه ها از پیشرفت نوآوری حمایت می کند و مشاهده می کند که شاخص های عمومی به دست آمده بزرگتر از شرکت های بین المللی مستقل بودند. علاوه بر این ، این مطالعه امکان دستیابی به دیدگاه روشنی در مورد اهمیت جنبه های مختلف نوآوری و تأثیر آنها بر شاخص نوآوری به دست آمده در هر دو سناریو را فراهم کرده است.