هدف از این مطالعه تعیین رابطه بین محیط داخلی و رضایتمندی از کارکنان و عملکرد آن با مکانیسم این رابطه در ساختمانهای غیرانتفاعی ، به ویژه کتابخانه ها است. نظرسنجی ها در سه استان شمال شرقی به کتابخانه های دانشگاه تحویل داده شد. در مجموع ۵۵۶ پرسشنامه معتبر مصاحبه چهره به چهره با آزمون های پایایی و اعتبار سنجی جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. از مدل معادلات ساختاری برای تحلیل روابط بین متغیرهای نهفته استفاده شد. خصوصیات سرنشینان منطقه و رفتارهای آنها مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان می دهد که رضایت سرنشین یک واسطه کامل است و تأثیر کل طراحی داخلی (شناسه) و کیفیت محیط داخلی (IEQ) برای عملکرد مثبت است. بنابراین ، رضایت تأثیر مثبت و قوی بر عملکرد دارد. مکانیسم تأثیر تعیین شد و نشان داد که برای بهبود عملکرد سرنشینان ، ابتدا باید با افزایش محیط داخلی رضایت آنها بهبود یابد. این مطالعه اولین کسی است که از نظریه شاخص رضایت مشتری متقابل میدانی (CSI) با تئوری ارزیابی پس از اشغال (POE) برای تحلیل ساختمانهای غیر انتفاعی در منطقه شمال شرقی چین استفاده و ادغام می کند.