هنگامی که به زبان آموزان آموزش داده می شود از یک استراتژی ادغام جسمی یا ذهنی استفاده کنند ، یادگیری از متن و تصاویر جدا از مکانی بهبود می یابد. این مطالعه بررسی کرده است که آیا تفاوت فاصله مکانی بین متن و تصاویر بر اثربخشی راهبردهای ادغام جسمی و ذهنی تأثیر می گذارد. ما فرض کردیم که مسافت مکانی بزرگتر باعث افزایش بار شناختی و آسیب به یادگیری می شود. نود و دو نفر از دانشجویان دانشگاه ، عملکرد یک مدار الکتریکی را از متن و عکسهایی که در فاصله مکانی کوچک یا بزرگ از یکدیگر ارائه شده بودند ، مورد بررسی قرار دادند ، در حالی که در هنگام یادگیری از یک استراتژی ادغام جسمی یا ذهنی استفاده می کردند. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان با استفاده از استراتژی ادغام ذهنی نسبت به شرکت کنندگان با استفاده از استراتژی ادغام جسمی نمره به یادآوری بالاتری را کسب کرده اند ، اما هیچ تفاوتی برای درک ، انتقال و بار شناختی مشاهده نشد. هیچ تاثیری از فاصله مکانی یافت نشد. تحقیقات بیشتری لازم است تا بررسی شود که فاصله مکانی تا چه اندازه بر یادگیری با استراتژی های ادغام ذهنی و جسمی تأثیر می گذارد.