هدف از این مطالعه ، بررسی نظرات صاحبان داروخانه در مورد توسعه استراتژیک داروخانه های جامعه ، به ویژه چگونگی تأثیر برنامه ریزی استراتژیک در سطح داروخانه ها بر بازاریابی محصول و جهت گیری خدمات درمانی داروخانه های جامعه مجزا است.
این مطالعه به عنوان یک بررسی پستی از طریق پست الکترونیکی ملی ارسال شده به کلیه داروخانه های جامعه فنلاندی خصوصی (تعداد = ۵۸۱) در مارس ۲۰۱۳ (میزان پاسخ ۳۴٪ ، تعداد = ۱۹۸) انجام شد. از صاحبان داروخانه در مورد استراتژی ، بازاریابی محصول و فعالیت های خدمات بهداشتی در زمان بررسی و آنچه در نظر گرفته شده است به عنوان تحولات استراتژیک بالقوه تا سال ۲۰۲۰ سؤال شد.
از صاحبان داروخانه های پاسخ دهنده (۱۹۸ نفر) ، ۶۳ درصد گزارش دادند که داروخانه آنها استراتژی دارد. این استراتژی متداول تر بود اگر صاحب داروخانه> ۱۰ سال تجربه به عنوان داروساز داشته باشد ، داروخانه دارای حجم بالای نسخه (سالانه> ۱۰۰۰۰۰ نسخه تجویز) و حجم فروش (گردش مالی سالانه> ۵ میلیون یورو) بود. چشم انداز استراتژیک صاحبان داروخانه تا سال ۲۰۲۰ در مورد جهت گیری خدمات درمانی صرف نظر از داشتن استراتژی مشابه بود. داشتن استراتژی با متغیرهای زیر همراه است که نشان دهنده جهت گیری فعال در بازاریابی محصول است: داروخانه شخصی را برای فعالیت های بازاریابی و نظارت بر موفقیت آن ها به عهده داشت و داروخانه به طور فعال در فروش الحاقی سرمایه گذاری کرد. عدم اطمینان اقتصادی داروخانه های جامعه موضوعی حل نشده است که آنها را به سمت بازاریابی محصول فعال متمایل می کند ، حتی آنها را با اولویت استراتژیک خدمات درمانی قرار می دهد.