بیماریهای مرتبط با آب فقیر ، بهداشتی و بهداشتی (WaSH) از دلایل عمده مرگ و میر و عوارض است. در حالی که دنبال کردن رویکردهای بازاریابی به WaSH برای بهبود نتایج سلامتی اغلب به شدت با مبادله پولی همراه است ، تئوری بازاریابی چهار آرکیپت مبادله بازاریابی گسترده را تشخیص می دهد: مبتنی بر بازار ، غیر مبتنی بر بازار ، مبتنی بر دستور و از نظر فرهنگی. این تنوع بیانگر نیاز به پارامترهای وسیع تر از مبادله پولی در هنگام بهبود WaSH است. این مطالعه با استفاده از یک فرایند پژوهشی اقدام مشارکتی ، به بررسی چگونگی جوامع فقیرنشین در شهرکهای غیررسمی شهری و پهنه شهری ملانزی برای پاسخگویی به نیازهای WASH خود از طریق مبادله بازاریابی پرداخت. تبادلات هر چهار آرکی تایپ موجود بود ، غالباً به صورت ترکیبی. انگیزه های شرکت در بورس های بازاریابی مبتنی بر روابط اجتماعی در کنار نیازهای WASH ، آرزوهای بهداشتی و شرایط مالی بود. ممکن است با استفاده از این انگیزه ها و مبادلات بازاریابی از پیش تعیین شده قبل از شروع ، خود بتوانند مبادلات بازاریابی WaSH را متناسب با زمینه و قابلیت های محلی تقویت کنند و به نوبه خود باعث بهبود سلامت جسمی ، روحی و اجتماعی جامعه شوند.