بازاریابی راهی برای مدیران برای مقابله با تقاضای اضافی و یا نامطلوب محصولات یا خدمات خود است. در این مقاله ، ما چارچوب اصلی را مجدداً مورد بررسی قرار می دهیم و طرح طبقه بندی مفاهیم تعیین کننده معرفی شده توسط کوتلر و لوی را اصلاح می کنیم تا موضوعات معاصر بیشتری را منعکس کنیم. پیش از این ، مباحث مربوط به بارگیری عمومی به روش هایی برای کاهش تقاضای اضافی به دلیل کمبود موقتی ، بیش از حد جمعیت مزمن و حذف محصول اشاره داشت – همه از منظر ریز محیط زیست. در اینجا ، ما مفاهیم کلان محیط زیست از demarketing محافظتی و تعیین پیشگیری را اضافه می کنیم. پیش از این ، نشانگر انتخابی به مصرف نامطلوب یا سودآور محصول یا خدمات مشروع می پرداخت. امروز ، با این حال ، بسیاری از شرکت ها در چند بخش در حال مبارزه با مصرف نامطلوب محصولات / خدمات نامشروع ، مانند کالاهای دزدی دریایی و تقلبی هستند. بنابراین ما مفهوم بازار سازی مبارزه را معرفی می کنیم. ما مصاحبه های شخصی با چندین کارشناس صنعت انجام دادیم تا از ابزارهای فعلی استفاده در بازار استفاده کنیم. مباحث ما اقدامات مختلفی را نشان می دهد که مدیران می توانند از آن برای مدیریت تقاضای مصرف کننده استفاده کنند ، از جمله استفاده از بسته بندی های کوچکتر برای کاهش مقدار قند / چربی ، افزایش قیمت آب ، محدود کردن دسترسی بازدید کنندگان به پارک های ملی و آموزش مصرف کنندگان برای شناسایی کالاهای تقلبی.