جفت شدن شراب با موسیقی به مسیری طولانی برمی گردد ، در ابتدا صرفاً با استفاده از استعاره های موسیقی به منظور توصیف شرابهایی که در مورد آنها می نوشتند ، با مفسران شروع می شود. در سال های اخیر ، با این حال ، این منطقه مورد علاقه در دامنه فزاینده ای از وقایع چشایی چند حسی شکل گرفته است که در آن شراب و موسیقی به طور عمدی به منظور جلب ارزیابی ، یا به طور فزاینده ای برای نشان دادن تأثیر دومی در تجربه مردم سابق ، جفت می شوند. گزارش های جداگانه و مقدماتی جداگانه و مقدماتی از موسیقی که ظاهراً طعم شراب را تغییر می دهند ، از اول به رویدادهای تجربی ، آزمایشی در مقیاس بزرگ تبدیل شده اند. نتایج دوم به طور معمول نشان دهنده استحکام ، نه گفتن همه جا ، چنین تأثیرات متقابل است. اغراق آمیز نیست که بگوییم رشد انفجاری چنین رویدادهایی حداقل در برخی بازارها شروع به انقلابی در بازاریابی شراب می کند. در این مقاله ، این زمینه از تحقیقات نوظهور را مرور می کنم. من در نظر می گیرم که چگونه بینش بدست آمده از چنین حوادثی در حال حاضر شروع به تحت تاثیر قرار دادن بازاریابی تجربی می کند ، و به ذکر مصرف داخلی ، اغلب از طریق برنامه های حسی. برای اینکه به ارتباطات با امروز و شاید مهمتر از همه ، مصرف کنندگان شراب ، ارتباط برقرار کنیم ، بازاریابان شراب واقعاً باید سوار بر موج چند حسی تجربی شوند که در حال حاضر در صنعت نوشیدنی (مشروبات الکلی) در حال گردش است.