نگرانی های فزاینده ای در مورد اثرات زیست محیطی عملیات بندر و توسعه به دلیل فشار آوردن به مسائل جهانی از جمله تغییرات آب و هوایی و حفظ انرژی وجود دارد. از منظر پایداری ، یک بندر باید سه خط پایین یعنی رونق اقتصادی ، رفاه اجتماعی و کیفیت محیط زیست را مدیریت و متعادل کند. عامل اصلی پایداری جذب و حفظ مشتریانی است که از پایداری ارزش دارند. به این ترتیب ، تدوین یک برنامه بازاریابی بندر سبز با تحقق اهداف اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی ، بندری را به سمت رشد و توسعه پایدار راهنمایی می کند. هدف این تحقیق بررسی وضعیت بازاریابی سبز بنادر مهم جهان است. با مراجعه به تئوری های بازاریابی سبز ، وضعیت بازاریابی سبز این بنادر با استراتژی ها ، ساختارها و عملکردهای آنها منعکس می شود. تجزیه و تحلیل موردی متقاطع برای شناسایی الگوهای و روندهای مختلف در بنادر مختلف برای محک انجام می گیرد و از این طریق جهت گیری بازاریابی سبز حاصل می شود. تجزیه و تحلیل موردی متقاطع همچنین با نشان دادن یک دیدگاه بین المللی از بنادر مهم در مناطق جغرافیایی کلیدی ، ارزش افزوده می دهد. نتایج نشان می دهد که بیش از نیمی از ۳۰ مورد فعالانه درگیر بازاریابی سبز هستند. با این حال ، درگاه ها بیشتر روی استراتژی ها تمرکز می کنند و کمتر به ساختارها و عملکردها می پردازند. توصیه می شود که درگاه ها سه جنبه اساسی را در تلاش های بازاریابی سبز به یکدیگر متصل کنند.