آیا می توانیم با بررسی پیوندهای آن با گذشته اجدادی خود ، رفتار مصرف کننده مدرن را بهتر درک کنیم؟ ما انگیزه اصلی مصرف و انتخاب را از منظر تکاملی در نظر می گیریم. ما شواهد را بررسی می کنیم که انگیزه های تکاملی عمیق همچنان بر رفتارهای مدرن تأثیر می گذارند ، البته نه همیشه به روش های آشکار یا آگاهانه. این انگیزه های اساسی عبارتند از: (۱) فرار از آسیب های جسمی ، (۲) اجتناب از بیماری ، (۳) دوست داشتن ، (۴) دستیابی به وضعیت ، (۵) به دست آوردن همسر ، (۶) نگه داشتن همسر و (۷) مراقبت از خانواده. ما در مورد چگونگی ، چرا و هنگامی که این انگیزه ها بر رفتار تأثیر می گذارند بحث می کنیم ، برجسته می کنیم که بسیاری از گزینه های مصرف کننده در نهایت برای کمک به تحقق یک یا چند مورد از این نیازهای تکاملی عملکرد دارند. پیامد مهم این چارچوب این است که ترجیحات ، رفتارها و فرآیندهای تصمیم گیری فرد به روش های قابل پیش بینی بسته به اینکه انگیزه اساسی در حال حاضر فعال است تغییر می کند. ما بحث می کنیم که چگونه در نظر گرفتن انگیزه های تکاملی زمینه باروری را برای تحقیقات مصرف کنندگان آینده فراهم می کند ، ضمن اینکه به ایجاد پل هایی بین رفتار مصرف کننده ، زیست شناسی تکاملی و سایر علوم اجتماعی نیز کمک می کند.