در طول دهه گذشته ، تحولاتی از قبیل رشد سریع اینترنت ، دیجیتالی شدن محصولات اطلاعاتی و دیجیتالی شدن صفات اطلاعاتی محصولات غیر اطلاعاتی ، مشاغل را ملزم به تجدیدنظر اساسی و همچنین ایجاد تغییرات اساسی در استراتژیهای بازاریابی خود نموده است. . در برابر این زمینه ، ما یک ارزیابی انتقادی از تحقیقات گسترده در مورد استراتژی بازاریابی در یک محیط با اینترنت را مشاهده می کنیم که از طریق لنزهای تحقیقاتی که در مجلات قبلی ژورنال بازاریابی تعاملی (JIM) منتشر شده است ، ارائه شده و درباره آینده بازاریابی تعاملی در زمینه های عمل بازاریابی ، تحقیقات در بازاریابی و آموزش بازاریابی. با نگاهی به گذشته ، بدیهی است که استراتژی بازاریابی و عملیات بازاریابی از طریق بسیاری از طریق اینترنت تغییر یافته است. با نگاهی به آینده می توان انتظار داشت که استراتژی بازاریابی و عملیات بازاریابی حتی در آینده در محیط بازار فعال شده با اینترنت یکپارچه تر و تلفیق شوند.