پایانه های کانتینر به دلیل برخی نیروها مانند اتحادهای استراتژیک ، خصوصی سازی ، مناطق همپوشانی و مناطق داخلی و اپراتورهای ترمینال جهانی با رقابت شدید روبرو بوده و محیط را به طور مداوم در حال تغییر می دانند. برای توجیه هزینه های بالای سرمایه گذاری و بهره برداری و دستیابی به پایانه های کانتینر سودآوری ، باید حجم بار قابل قبولی را بدست آورید. از لحاظ عملی ، سرمایه گذاری های فیزیکی و همکاری بین بنادر روش های فعلی برای برخورد بنادر با نیروهای جدید در بازار حمل و نقل کانتینر است. علاوه بر این ، وفاداری مشتری یک سرمایه مهم برای تأمین جریان کافی است. این مطالعه به بررسی تأثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه بر شاخص های عملکرد مالی و غیر مالی پایانه های کانتینر پرداخته است. داده ها از ۲۴ ترمینال کانتینر واقع در ترکیه (۱۳۴ پاسخ) جمع آوری و از طریق مدل سازی معادلات ساختاری چند سطحی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج نتیجه گیری اصلی ما این است که هرچه پورت تاکتیک های بازاریابی رابطه ای را بیشتر انجام دهد ، کیفیت روابط با مشتری بالاتر می رود ، که بعنوان عملکرد روابط مشتری و به تبع آن عملکرد مالی به آن باز می گردد.